torstai 15. joulukuuta 2016

NOST€-kampanjan historia, ja ennen kaikkea tulevaisuus


NOST€-palkintoja jaettiin vuonna 2016 neljällä hakukierroksella kulttuurin tekijöiden eri musiikkiprojekteihin. Kyseessä on Bassoradion ja yhteistyökumppaneiden yhteinen kampanja, joka tulee olemaan vuonna 2017 entistäkin suurempi.

NOST€ on suomalaisen musiikin palkitsemismalli, jossa halutaan yhdistää urheilumaailmasta tuttu sponsoroitu kaupallisuus musiikkimaailmaan oikealla tavalla.
“Kaupallisuus ja erilainen brändiyhteistyö tulee lisääntymään myös musiikkibisneksessä, mutta sen pitää tapahtua taiteen ehdoilla. Kun se tapahtuu oikein, niin kaikki voittavat”, kertoo Jarkko “Jake” Strömberg, Bassoradion avainasiakaspäällikkö ja NOST€-kampanjan tuottaja.

“Tavallisempi uratarina radiossa on se, että myynti- ja markkinointitiimistä haikaillaan ohjelmapuolelle, mutta mulla se meni toisin päin”, Jake hymyilee. Hänellä on kokemusta niin kaupan alalta kuin ammatti-DJ:nä työskentelystä, mutta nyt tuntuu siltä, että oma juttu on löytynyt.
“Tässä työssä saan yhdistää kaupallisen markkinointitekemisen sekä musiikkimaailman. Kyllä mä teen keikkaa vieläkin, mutta 80-100 keikkaa vuodessa on tiivistynyt 10-15 keikkaan. Haluan panostaa laatuun.”

“Tätä juttua tehdään yhdessä. En halua, että homma henkilöityy minuun”, Kultabassokerhostakin tuttu Jake painottaa.
“Itse asiassa Jan Zapasnik toi tämän idean meidän työpöydälle, ja siitä sitten lähdettiin suunnittelemaan”, hän jatkaa.

Bassoradion NOST€-kampanjan suunnittelu työllisti työryhmää täysipäiväisesti puolen vuoden ajan ennen sen lanseeraamista vuodenvaihteessa 2015-2016. Ensimmäinen haku käynnistettiin tammikuussa, ja heti ensimmäisenä päivänä hakemuksia sateli kymmenittäin.
“Oli alusta asti tosi tärkeää, että NOST€:tta on helppo hakea. Sun ei tarvii kuin avata nettisivu, jossa on tosi selkeät ohjeet ja toimia niiden mukaisesti!”

Bassoradio on ainoa yksityinen, suomalaisomisteinen ja valtakunnallinen radiokanava. Siihen luottavat sekä brändit että taiteilijat, joiden yhteen saattaminen on tässä kampanjassa oleellista ja tärkeää. Vaikka NOST€:essa haetaan yleensä pääsääntöisesti rahallista tukea, ovat kampanjan suunnittelijat ja yhteistyökumppanit halunneet palkita hakijoita myös muilla keinoin. Vuonna 2016 palkintoina oli muun muassa pääsy esiintymään Flow Festivaleille sekä Universal Musicin levytyssopimus.

“Moni radioon kutsutuista artisteista on päässyt sinne ekaa kertaa”, Jake kertoo. Ja vaikka kyseessä on palkitsemismalli, jonka takana on media, ovat muutkin mediat poikkeuksellisesti nostaneet NOST€:eseen liittyviä artikkeleita omissa kanavissaan. Se jos joku on tuonut lisää näkyvyyttä niin hakijoille, kuin kampanjalle itselleen.
“Toinen kova juttu monelle hakijalle oli se, että tuomaristoissa oli joka kerta todella kovaa osaamista eri brändeiltä ja aloilta”.

Takana on nyt Bassoradio NOST€:en ensimmäinen vuosi. Rahallista tukea sai neljän hakukauden päätteeksi 689:stä hakijasta yhteensä 35 artistia tai bändiä, ja NOST€ palkittiin Musiikki & Media -tapahtumassa Vuoden mainetekona.

“Ensimmäinen vuosi meni reilusti yli odotusten. Totta kai tätä jännitettiin, että miten ihmiset ottaa vastaan”, sanoo Jake.
“Hakijoiden tarinat on yllättäneet mut, siis että miten paljon ne on siellä itsestään kertoneet”, hän jatkaa. Hakijat ovat selkeästi huomanneet, että hyvin tehty hakemus toimii myös erinomaisena artistiprofiilina.

Palkitsemisessa kaiken lähtökohtana oli se, että palkinnolla on oikea merkitys sen ihmisen uran kannalta. Että se ei oo vaan kiva juttu. Hakijan pitää osata kertoa kuka on ja mitä haluaa, ja palkinnon pitää olla sellainen, joka auttaa ja kehittää sitä tyyppiä.



NOST€essa yleisö saa äänestää suosikkejaan, mutta pelkät äänet eivät ratkaise, vaikka tärkeässä roolissa ovatkin.
“Jos sulla on paljon ääniä, susta tietenkin kiinnostutaan. Mut vaikka olisit tuore tekijä, jolla ei ole vielä paljoa seuraajia, niin sulla on silti yhtä isot mahdollisuudet voittaa”, Jake täsmentää. Palkitsemisessa otetaan huomioon myös se, että tukea saavat mahdollisimman monipuolisesti erilaiset genret.

Hakijan on pitänyt itse määritellä, onko hän musiikintekijä. NOST€:tta hakevat niin uransa alussa olevat, kuin kokeneetkin tekijät. Toinen haluaa tehdä ensimmäisen musiikkivideon, toinen kaipaa tukea kansainvälisen kiertueen suunnitteluun.
“Näin lama-aikoina täytyy muistaa pitää myös suomalaisen musiikin viennin puolia!”, Jake painottaa.

“Aika vähän ollaan jouduttu poistamaan tai hylkäämään hakemuksia”. Muutama vitsillä tehty, liikaa päihteitä tai erotiikkaa sisältänyt hakemus on poistettu, ja joitakin hakijoita on jouduttu diskaamaan äänestykseen liittyvien huijausten takia.
“Järjestelmästä on helppo huomata, jos botit äänestävät jotain tiettyä hakijaa. Se on tietysti tosi surullista, eikä koskaan hakijan vika, että joudutaan sitten hylkäämään koko hakemus. Onneksi tätä ei ole tapahtunut kuin muutaman kerran”, Jake kertoo.

Vuonna 2017 NOST€:tta voi hakea kuka tahansa kulttuurintekijä, eivät pelkästään musiikkialan tekijät! NOST€ kasvaa, laajenee ja uusiutuu, joka elää sen mukaan, mitä kulttuuri eniten ansaitsee ja tarvitsee. Mukaan voivat hakea siis niin kuvataiteilijat, kirjailijat, kuvanveistäjät, tubettajat, tanssia tai mitä tahansa luovaa työtä tekevät ihmiset. Vuonna 2017 NOST€ on kokonaisuudessaan luovien alojen kulttuurisponsorointia, jonka mahdollistavat sen tekijät.

Ja meillä on ilo kertoa teille, että myös Tuottajat ovat mukana tukemassa suomalaista kulttuuria Bassoradio NOST€-kampanjassa vuonna 2017!

Hae NOST€tta TÄÄLTÄ!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti