keskiviikko 24. elokuuta 2016

Kuinka järjestettiin Herttoniemi Block Party, osa 1/2


"Vaikka olisi kuinka selkeä kuva siitä, missä järjestyksessä ja miten asiat tehdään, niin loppujen lopuksi tulee aina kiire", mietti Herttoniemi Block Partyn järjestäjä Mikko Heinänen. Myös Tuottajien festarikesä huipentuu ensi viikonloppuna, kun Herttoniemessä neljälle lavalle nousevat uudet ja vanhat popparit ja rokkarit!

1. Kuka olet?
- Mikko Heinänen. Olen ammatiltani kehitysvammaisten ohjaaja ja alun perin lähtenyt mukaan Kallio-liikkeeseen ja sitä kautta Kallio Block Partyyn, jossa olin mukana viisi vuotta. Olen ollut aina kiinnostunut kaupunkikulttuurista ja mukana järjestämässä erilaisia tapahtumia. Kallio Block Party oli mulle ensimmäinen tilaisuus hypätä mukaan isompaan porukkaan, ja siitä se sitten lähti.

2. Miten "block partyt" eroavat tavallisista festareista?
- Se ei ole tavallista tapahtumatuotantoa, jossa on suunnilleen noin 6-8 ihmisen sisäpiiri. Tämmöisissä projektissa saattaa olla monta kymmentä ihmistä erilaisissa rooleissa, Se on omalla tavalla hallitsemattomampaa, sekavampaa ja ehkä jopa pelottavampaa, mutta se on tosi siistiä että voidaan tehdä jotain, mitä ei yksin ilman kaikkea sitä intoa ja osaamista voisi tehdä. Tällaisen tapahtuman tuottaminen vaatii myös sosiaalisia kykyjä, koska kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen eikä ketään voi velvoittaa tekemään mitään.

3. Mistä idea Herttoniemi Block Partyyn lähti?
- Ensimmäinen sysäys oli se, että mun vaimo sano mulle että tee jotain sellasta, mitä vain sä voit tehdä. Mietin, että mitä mä osaan, ja tulin siihen tulokseen, että tällaista ei olisi varmaan kukaan muu lähteny tekemään. Idea ei ollu ehkä se omaperäisin, varsinkin kun on tehnyt monta vuotta Kallio Block Partyjä, mutta just siksi mä tiesin että mitä haluan lähteä tekemään ja miten.

4. Kenelle soitit ensimmäiseksi?
- Juttelin etukäteen tosi paljon frendien ja Herttoniemi-seuran kanssa. Markka Partanen oli varmaan yksi ensimmäisistä, kenen kanssa puhuin tästä. Siitä on itse asiassa nyt tasan vuosi, kun mä kysyin Herttoniemessä juhlaviikkojen aikaan Markalta, että pitäiskö meidän nyt ainakin kokeilla.
Ensimmäisessä kokouksessa oli parikymmentä innokasta ihmistä. Aluksi Erkki Perälä kertoi pienen historiikin Kallio-liikkeestä ja Kallio Block Partystä. Seuraavaksi alettiin miettiä aluetta, ja muutamakin tyyppi oli jo siinä kohtaa käynyt kiertämässä Herttoniemeä. Mä en olisi itse edes osannut ajatella Asentajanpuistoa, joka on ihan mahtava paikka tälle tapahtumalle!

5. Miten tapahtuman budjetti on suunniteltu? Onko mukana rahoittajia ja mihin rahaa kuluu eniten?
- Me ollaan saatu lähikultuuriavustusta, ja alueen firmat on lähteneet tosi hyvin mukaan. Jotkut antaa rahaa, toiset tiloja tai muuta apua. Sit on rakennusalojen firmoja, joilta ollaan saatu muun muassa aggregaatit. Kaikki äänentoistolaitteet ja lavat tulee ilmaiseksi sillä meiningillä, että jos niitä ei oo kukaan vuokrannut niin me saadaan käyttää.

Lupiin ja lupaprosesseihin menee tinkimättä rahaa. Myös järjestysmiehistä maksetaan, mutta muuten kaikki työntekijät ovat vapaaehtoisia.


6. Minkälaisia asioita, selvityksiä ja lupahakemuksia kaupunki vaatii?
- Muun muassa maankäyttöluvan, eli me vuokrataan puisto ja kadut kaupungilta. Melulupa, eli kuinka kovaa ja myöhään saa soittaa ja mitkä on sen vaikutukset ympäristöön. Tapahtuma-alueen välittömässä läheisyydessä ei onneksi ole asutusta. Sit pitää totta kai tehdä jätehuoltosuunnitelma ja saada luvat myös poliisilta ja pelastuslaitokselta.

Helsingin kaupunki on avannut uuden nettisivun, josta saa haettua kerralla kaikki luvat. Lupien saaminen tämän tyylisiin tapahtumiin on paljon helpompaa kuin viisi vuotta sitten, jolloin tapahtuman konsepti oli ihan uusi juttu.

7. Kuinka paljon vapaaehtoisia on mukana tekemässä tapahtumaa? Missä rooleissa he ovat?
- Facebook-ryhmässä on 250 ihmistä, joista ainakin 50 on käynyt kokouksissa ja tai ollut muuten jo tässä vaiheessa mukana. Ydinryhmä on varmaan n. 20 henkeä. Meillä on monta erilaista ryhmää, kuten viestintä ja markkinointitiimi, lava, ohjelma- ja tekniikkaryhmä, lupatyö- ja yhteistyöryhmät, ympäristötiimi sekä ryhmä, joka hoitaa sähköt ja logistiikan.

Tapahtuman logistiikka on erittäin tärkeä, vaikkakin kävijälle näkymätön osa tapahtumaa. Yleensä se näkyy ulospäin vasta silloin, kun joku ei toimi tai kosahtaa. Se vaatii yhden jätkän, joka osaa suunnitella ja jolla on kynä ja paperia. Sillä tyypillä on kontaktit, ajolistat ja oikeat puhelinnumerot.

8. Mikä asia sut on yllättänyt tapahtuman järjestämisessä?
- Tää on erilaista kuin Kalliossa. Siellä oli nuoria aikuisia, jolla oli into ja halu tehdä ja oppia. Nyt on ollut paljon mukana vanhempia, eri alojen rautaisia ammattilaista. Nyt tehdään enemmän aikuisen porukan kanssa, mutta en mä tiedä yllättääkö se, kun ottaa huomioon tapahtumapaikat. Herttoniemi on se paikka minne muutetaan Kalliosta sitten kun perustetaan perhe.

9. Onko ohjelman ja esiintyjien järjestäminen ollut haasteellista?
- Me haluttiin välttää sitä, että ohjelmisto on all male panel, että miehet vaan soittaa rokkia siellä. Mä oon tosi tyytyväinen lopulliseen kattaukseen, koska meillä on isoja bändejä ja paljon paikallisia esiintyjiä. Tarjokkaita oli paljon, noin neljä kertaa enemmän kuin mitä me pystyttiin ottamaan.

10. Mitä odotat itse HBP:ltä?
- Että saatais juostua tapahtuma läpi! Yksi isoimpia opetuksia tässä uran varrella on se, että kun asiat on käynnissä niin ne tapahtuu joka tapauksessa jollain tavalla. Sit jälkeenpäin mietitään, että oisko voinut tehdä jotenkin toisin ja paremmin. Toivoisin mahdollisimman vähän paniikkiratkaisuja, mutta niiltä ei voi juuri koskaan välttyä.

Mä tarviin aina ihmisen, jolle puhua ääneen. Se toimii ennen tapahtumaa ja on myös mun tapa käsitellä asioita jälkeenpäin. Mä oon onneksi sen verran vanha, että mä oon oppinut olemaan itselleni suhteellisen armollinen. Kyllä siihenkin aika monta vuotta meni.

Herttoniemi Block Party lauantaina 27.8. Herttoniemen Asentajanpuistossa. Tapahtumaan on vapaa pääsy!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti