perjantai 29. heinäkuuta 2016

Elokuvafestareilta Ilosaarirockin vastaavaksi tuottajaksi - haastattelussa Petri Varis


"Tärkeimpiä asioita ovat elämyksen järjestäminen, ympäristönsuojelu ja vapaaehtoistyön merkitys."
 
Ilosaarirockin vastaavana tuottajana toimiva Petri Varis on ollut mukana organisaatiossa yli kymmenen vuotta.
"Olen ollut aikaisemmin muunmuassa tiedottajana täällä", hän kertoo.
 
Petri on harrastanut musiikkia, soittanut bändeissä ja tuntenut Ilosaarirockin järjestäjät jo pitkään.
Koulutukseltaan Petri on yhteiskuntatieteiden maisteri sosiologiasta, mutta eräs tietty tapahtumaketju ajoi Petrin tälle alalle.
"Olin yliopisto-harjoittelussa eräässä avokonttorissa ja mulla oli todella tylsää, koska mun homma oli odotella vastauksia kyselyyn. Mun työkaveri siinä vieressä sääti jotain elokuvia ja musiikkiin liittyvää, mielenkiintoista juttua. Kysyin, jos voisin olla avuksi ja päädyinkin kirjottamaan erään elokuvafestivaalin elokuvaesittelyjä. Noin kuukauden päästä mut palkattiin tekemään sitä ja myöhemmin mukaan tiimiin."
 
"Nyt on ensimmäinen täysi vuosi Ilosaarirockissa", Petri kertoo. Hänen vastuualueelleen kuuluvat lipunmyynti, markkinointi, anniskelu osittain ja yhteistyökumppanit eli tapahtuman tulot ja kaikki mitä myydään. 
"Meillä ei oo hirveen hierarkinen työporukka, kaikki on yhtä vastuullisia enkä mä ole mikään johtaja".
 
kuva: Arttu Kokkonen

Parasta Petrin mielessä hänen työssään on elämyksen järjestäminen.
"On hienoa nähdä että ihmisillä on mukavaa ja tietää, että on itse ollut tekemässä sitä", hän kertoo. Petri teki jo kymmenvuotiaana sirkusta ja nautti jo silloin hauskojen tapahtumien tekemisestä.
 
"Jos en olisi tuottaja, niin tekisin varmaan kuitenkin jotain kulttuuriin ja musiikkiin liittyvää. Oon jo pienestä pitäen pyytänyt ksylofonia — tai itseasiassa koko orkesteria joululahjaksi, joten ei tältä alta varmaan pääsis mihinkään.
 
Ilosaarirock on yksi harvoista festareista, jonka edelleenkin järjestää voittoa tavoittelematon yhdistys. Tärkeässä roolissa ovat vapaaehtoiset, joita oli tänä vuonna yli 2000.
"Meille ei ole tärkeintä se, että kuinka paljon kirstun pohjalle jää rahaa. Me ollaan tehty monia sellaisia päätöksiä, joita osakeyhtiö ei tekisi".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti